5 saker att tacka för – oavsett

5 saker att tacka för – oavsett

Les hvorfor du alltid kan være glad og takknemlig, uansett situasjon eller følelser.

6 min ·

Livet er ikke alltid en dans på roser. Noen dager går alt på tverke, og følelsene er på bånn. Andre ganger skinner sola og livet er bra. Men du som lever for Gud, kan alltid være takknemlig – uansett hvordan du føler deg. Og kanskje det kan snu opp ned på dagen også?

«Takk for alt! For dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus.» 1. Tessaloniker 5,18

Det som er så spesielt med takknemlighet, er at denne type tanker har en helt unik effekt på oss. Kritikk, klaging og tungsinn har ikke annet valg enn å flykte fra en slik person, som velger å takke i selv det verste regnet. Er ikke det et nyttig våpen å ha med seg i livet?

Du har virkelig noe å være takknemlig for, uansett hvordan situasjonen er eller hvordan du føler deg. Les videre for å finne det ut hva det er!

1. Du har fått liv!

Du lever. Det er ingen tilfeldighet. Gud bestemte at akkurat du skulle leve på jorden en liten stund, og han gav deg muligheten til å leve et godt og rikt liv. Den som lever etter Guds vilje med sitt liv, opplever at det nettopp er slik det er!

Ikke nok med at han gav deg liv, han har også gitt gode råd og retningslinjer om hvordan du bør leve det. Det trenger ikke være noen tvil om dette. Det er bare å åpne Bibelen for å finne Guds lover, og hver eneste av dem er 100% sanne og aktuelle. «Den som sprer velsignelse, skal trives.» Ordspråk 11,25. «Den som vil elske livet og se gode dager, han skal holde sin tunge fra ondt.» 1. Peter 3,10.

Uansett hvor du bor, hvor du reiser og hva du gjør, så er Gud der. For deg.

Tenk at Gud gjorde seg all denne møyen for din skyld. Han elsker deg så høyt at han gav deg liv, et vakkert sted å leve det (jorden) og hans egne fullkomne lover å leve etter. Det er noe å takke for.

2. Du er aldri alene

Det er lett å føle seg alene i en susende travel og ofte overfladisk verden. Alle har nok vært borti følelsen av at ingen forstår, ingen kjenner deg, ingen bryr seg virkelig. Følelsen av å ikke passe helt inn. Da kan du trøste deg med at du alltid har en venn, en støtte og en far som er med deg. Uansett hvor du bor, hvor du reiser og hva du gjør, så er Gud der. For deg. David skriver om dette:

«Enten jeg sitter eller står opp, så vet du det. Langt bortefra forstår du min tanke. Enten jeg går eller ligger, ser du det, du kjenner nøye alle mine veier.» Salme 139,2

Gud følger med deg, han styrker deg. Han elsker deg og derfor lar han deg aldri være alene. Det er trygt å bo i hans armer. Det er noe å takke for.

3. Du kan glede deg i prøvelsene

Ingen går smertefritt gjennom livet. Når vanskelige situasjoner kommer på, kan du kanskje bli fristet til å tvile på at Gud vet det beste for deg, siden han lar dette skje med deg. Sannheten er at det er nettopp derfor du kommer i prøvelser – for å få del i guddommelig natur.

Gud vet akkurat hva du trenger, og han hjelper deg hele veien gjennom!

Gud vet akkurat hvilke situasjoner du trenger for å bli utdannet for himmelen. Hvis du velger å tro på dette, så kan du glede deg midt i en menneskelig sett vanskelig tid. Det som andre mennesker bekymrer seg over, stresser med og blir bitre for, kan tvert imot bli til frelse for deg. Du finner deg selv og din egen vilje, og blir litt etter litt kvitt synden i naturen din. Guds gode frukter kommer frem i stedet! Da er det god grunn til å glede seg i prøvelsen – fordi den fører meg nærmere himmelen.

«Mine brødre, akt det for bare glede når dere kommer i mange slags prøvelser.» Jakob 1,2

Tenk at du har grunn til å glede deg over det som andre mennesker ser på som en byrde. Gud vet akkurat hva du trenger, og han hjelper deg hele veien gjennom! Det er noe å takke for.

4. Du er elsket svimlende høyt av Gud

«For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» Johannes 3,16.

Dette verset kan du ta til deg helt personlig. Gud tenkte på deg da han sendte Jesus, sin elskede Sønn, ned til jorden for å bli et menneske, for at du skulle bli frelst. Ved Jesus fikk du muligheten til full tilgivelse for all synd du har gjort, og å starte på nytt. Du fikk muligheten til å leve som han, som Jesus selv, frigjort fra synden! (Romerne 6,22) Jesus vil så gjerne ha brødre og søstre som er som ham selv – de som går samme veien og søker Guds vilje i alle ting.

Gud elsket oss så høyt, at han ikke ville la oss leve i synd lenger. Han ofret sin egen Sønn, Jesus, og kjøpte oss dermed ut fra syndens slaveri. Det er noe å takke for.

5. Du har et fantastisk fremtidshåp

Du kan glede deg til fremtiden! Når du har gitt hele ditt liv til Gud, sammen med din egen vilje, så har du et enormt håp for både dette livet og ikke minst evigheten.

En dag skal du møte din kjære Jesus igjen, som din bror. I himmelen skal du få treffe de andre som levde samme disippelliv som deg, og feste med dem i himmelen! Deretter skal du bli med på den nye jord og leve i en ny verden der Guds egen Ånd er tilstede og synd er ikke mer. Alt på den nye jord skjer i tro, håp og kjærlighet. (Åpenbaringen 21,1-3, 1. Korinter 13,13)

Du kan glede deg til fremtiden!

Dersom du har tatt i mot kallet ditt og lever for Gud her på jorden, så kan du med forventning se frem til den dagen du skal bli med Jesus når han henter sine brødre og søstre. Tenk å være utvalgt til noe slik! For et håp! Det er noe å være takknemlig for.

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.