Jesus, min bäste vän!

Jesus, min bäste vän!

Åshild Opitz har haft Jesus som sin vän i snart 40 år och här delar hon med sig några av sina erfarenheter. Hur kommunicerar hon med Jesus? Och hur vet hon egentligen att han finns?

8 min ·

Åshild Opitz har haft Jesus som sin vän i snart 40 år och här delar hon med sig några av sina erfarenheter. Hur kommunicerar hon med Jesus? Och hur vet hon egentligen att han finns?

Jag har en vän som har all makt i himlen och på jorden. Han är alltid tillgänglig och vet allt om mina livsförhållanden!
Han är sanningens röst i mitt hjärta som älskar mig och visar mig mina fel utan att anklaga. Förlåtande och god visar han mig, med sin goda förebild, ett nytt och bättre sätt att hantera mina situationer. Det är även han som skapar en stark längtan och kraft att gå på den här vägen.

Hur kommunicerar du med Jesus?

Han behöver lyckligtvis inga fina formuleringar

Jag kan prata med Jesus antingen högt eller inom mig. Han behöver lyckligtvis inga fina formuleringar. Han bjuder in alla som har tungt att bära att komma och lära av honom, så att han kan få hjälpa dem att få vila för sina själar.

Jag måste ofta säga till Jesus: "Hjälp mig nu, du vet vilken situation jag befinner mig i." "Visa mig vad som är rätt och gott att göra nu!" Eller så kan jag fråga honom: "Varför är jag så orolig nu?"

Att kommunicera innebär även att lyssna. Där i tystnaden kan jag höra hans röst i mitt hjärta. Då ger han mig nya tankar. Han visar mig vad min oro beror på. Det kan handla om att jag är orolig eller har krav till andra. Det att leva upp till andras förväntningar skapar också en stor oro. Ofta påminner han mig om en bibelvers som jag kan ta till mig och leva efter. När jag följer det ordet får jag glädje och ro.

Det som är så gott är att ingenting är för litet att komma med till Jesus. Han har på förunderliga sätt hjälpt mig i vardagens små svårigheter.

Hur kan du veta att Jesus inte bara är en låtsasvän?

Jag har varit så lyckligt lottad att jag har fått se äldre människor på nära håll som har haft Jesus som sin vän genom hela livet. De bad Jesus att överta rodret när de var unga, precis på samma sätt som en styrman väljer att överlåta rodret till en lots som är mer känd i svåra farvatten. Om man har sett sådana ”livsfartyg” som har undkommit alla dolda skär och bränningar, så vet man att detta är en lots som även man själv tryggt kan överlåta sitt roder till. Deras utstrålning av godhet, glädje och tacksamhet övertygade mig. I livets valmöjligheter har de lyssnat på det Jesus har talat till dem genom samvetet. Jesus var ingen låtsasvän, utan en verklig vän och lots.

De har inte klarat sig undan sorger och prövningar, men egoism, bitterhet, avundsjuka och oro. Det livet som jag såg gjorde att även jag, vid 15 års ålder, bad Jesus att komma in och ta över ledningen i mitt liv. Det är det bästa jag någonsin har gjort! Idag är jag 54 år och är fortfarande helt beroende av hans vägledning och styrka!

Hur blir man Jesu vän?

Jag kände att jag behövde en trygg vän och lots i livet. Jag såg att min rädsla för att inte bli godkänd av andra lätt förde mig in i saker som jag egentligen inte ville. Ville Jesus vara vän med en som var så viljesvag? Jesus säger: "Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig." (Uppenbarelseboken 3:20; Det var den måltiden som Jesus delade med sina närmaste vänner). Det enda villkoret är att man öppnar dörren! Jag kände att han knackade på mitt hjärtas dörr och idag är jag väldigt glad för att jag öppnade den för honom! Jag bad honom helt enkelt att förlåta mina synder och leda mitt liv. Sedan dess har han varit herre på mitt hjärtas tron och han har så mycket att säga till mig!

Vad hjälper det att ha Jesus som vän?

Gråtande suckade jag till Jesus i mitt hjärta: "Vet du vad du gör nu Jesus?"

Det är omöjligt att helt och hållet kunna beskriva till vilken nytta och trofast hjälp Jesus har varit för mig i livet.

Jag kan nämna en situation för 12 år sedan. Då var jag 42 år och fick diagnosen tarmcancer. Då blev min tillit till Jesus testad. Jag hade varit sjuk länge utan att man visste vad det var för fel på mig. Trots det kom beskedet om cancer som en chock för mig. Jag skulle ju bara gå igenom en undersökning till på sjukhuset.

Efter det fruktansvärda beskedet visades jag in i ett tomt läkarkontor. "Läkaren kommer snart", sa de. Chockad och rädd satt jag där på en plaststol och väntade på läkaren som skulle komma för att lägga in mig. Tanken gick till min man och mina åtta barn. Hur skulle det gå med dem? Skulle de få se mig tyna bort och dö? Min yngsta pojke var då bara fyra år gammal.

Gråtande suckade jag till Jesus i mitt hjärta: "Vet du vad du gör nu, Jesus? Jag har cancer och den är säkert långt framskriden också, så länge som jag har varit sjuk. Hur blir det med våra stackars barn?" Jag lyfte blicken och fick syn på en kalender som hängde på väggen framför mig. Det var en sådan som har en bibelvers för varje dag. Av alla verser i Bibeln kunde ingen ha passat bättre för mig.
Det var versen i Johannesevangeliet 10:14, där Jesus säger: 
"Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig."

Tänk, där hängde en bibelvers precis framför mina ögon för att påminna mig om att jag var ett av hans får, att han var den goda herden som kände mig och mina och att jag också kände honom. Aldrig någonsin hade han svikit mig. Han hade alltid varit där med sin styrka och hjälp. Kunde jag ha fått det mer direkt?

När läkaren äntligen kom, frågade hon hur jag mådde efter att ha fått ett så allvarligt besked. "Jag mår väldigt bra nu efter att ha läst det ordet på kalendern där", sa jag. "Åh, den kalendern står ju på helt fel datum. Vi glömmer hela tiden att vända blad", sa läkaren besvärat.

Det finns en väldig kraft i Guds ord. När vi väljer att tro på det, efterlämnar det sig en orubblig frid och ro. Gud hörde våra och andras innerliga böner om att jag skulle få leva. Det är jag så obeskrivligt tacksam för. Jesus har hjälpt mig så att det inte har blivit ett liv fullt av oro för återfall. Jesus kan stilla stormen även idag!

Kräver Jesus något av oss?

På Jesu tid var det många som kom till Jesus för att bli botade, men det var få som var villiga att ge upp sina egna planer och följa honom. "Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er", sa Jesus. Han sa också att: "Om ni älskar mig, så håller ni mina bud". Till alla sina vänner säger han även idag: "SE! Jag är med er ALLA DAGAR intill tidens slut!"

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.