Växa i tro

Växa i tro

En ung man gör ett livsomvälvande val på en fridfull terrängcykelstig.

Det är en ljus och solig söndag morgon för många, många år sedan. Jag justerar min terrängcykel och ser fram emot en rolig cykeltur på de närliggande ökenstigarna.

Jag ser mig själv som kristen och läser i min Bibel av och till, men jag har inte besökt kyrkan i över ett år nu. Jag är en analytisk person och är alldeles för upptagen av “här och nu” för att bry mig om trosfrågor. För mig finns Gud någonstans ”där uppe”. Allt jag har upplevt kan faktiskt sammanfattas med uttrycket ”Gud blandar sig inte direkt i mitt liv.” Tro har självklart en plats i mitt liv, men absolut inte i vardagen. För mig är tro något att fundera över på söndagar och på begravningar. Medan jag meckar med cykeln dyker plötsligt en tanke upp i mitt huvud. ”Idag är det söndag och det är länge sedan du läste i Bibeln och ännu längre sedan du gick till kyrkan.” Genast börjar en sak som en vän sa till mig en gång att försiktigt röra vid mitt hjärta: ”Jesus vill bo i ditt hjärta, men du måste släppa in honom i tro. Han vill inte tvinga sig in. Ditt hjärta har en dörr, men det finns endast ett handtag på den dörren och den sitter på insidan. Bara du kan öppna dörren och släppa in Jesus.”

Bara du kan öppna dörren och släppa in Jesus.

Tänk om det min vän sa är sant! Ett hopp om att jag kan komma till något mer än bara teoretisk, intellektuell, livlös tro börjar växa i mitt hjärta. Att jag istället kan börja ett otroligt spännande äventyr med Guds Son levande i mitt hjärta där han involverar sig i varenda detalj av mitt liv så att mitt liv aldrig någonsin blir som det var. Vågar jag tro på det? Vågar jag försöka?

Bibelvers från min barndom börjar komma tillbaka till mig: "…att Kristus genom tron ska bo i era hjärtan" "Guds rike är mitt ibland er" "Så som ni tror ska det ske för er!" "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord. Och min Far ska älska honom, och vi ska komma till honom och ta vår boning hos honom" "Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig."

På denne dagen får ett liv som är baserad på en livlös tro på en opersonlig Gud ett plötsligt slut och ett nytt liv föds!

Även om det kan verka otroligt att Jesus verkligen vill bo i mitt hjärta och involvera sig i alla detaljer i mitt liv, så är möjligheter i detta så överväldigande att jag bara måste pröva.

Terrängcykling får vänta till en annan dag. Jag gräver fram min Bibel och börjar läsa. Denna gång med hopp om att Jesus vill komma in i mitt hjärta och bo där och ha gemenskap med mig. I detta hopp överräcker jag hela mitt liv och hjärta till honom, istället för att behålla en del av det för mig själv.

På denne dagen får ett liv som är baserad på en livlös tro på en opersonlig Gud ett plötsligt slut och ett nytt liv föds! Detta liv baseras på Bibelns Gud och Jesus, hans Son, som har räknat varje hårstrå på mitt huvud och alla mina dagar här på jorden!

Tron som började som ett litet senapsfrö har idag utvecklats till ett träd med djupa rötter.

Denna fantastiska upplevelse utspelade sig för länge sedan. Under de många år som har gått har Jesus alltmer uppfyllt sina löften och mina förväntningar. Och tron som började som ett litet senapsfrö har idag utvecklats till ett träd med djupa rötter. Och tillsammans med tron utvecklas precis samma liv som Jesus har lovat alla som tror.

“I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan” Hebr 3:15

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.