Så vann jag över anklagaren

Så vann jag över anklagaren

Jag var en missnöjd kristen, som anklagade Gud för mina omständigheter, ända tills jag hörde detta …

5 min ·

Som tonåring bestämde jag mig för att leva för Jesus. Det är jag glad för att jag gjorde, för det räddade mig från många fel som kunde ha lett till synd.

Trots det skilde sig verkligheten som lärjunge sig kraftigt från de förväntningar jag hade om ett liv med Jesus. När jag gav mitt hjärta till Jesus föreställde jag mig ett harmoniskt liv som var tryggt, fridfullt, lyckligt och fullt av goda känslor.

Verkligheten såg emellertid helt annorlunda ut.

Jag frågade mig ofta: "Varför händer det här mig? Varför ser jag ut som jag gör? Varför sänder inte Gud mig bättre omständigheter?" Det kändes som om jag befann mig i en mörk tunnel full av bedrövelse och missnöje. Jag tvivlade på att Gud verkligen älskade mig och jag började anklaga Gud.

Vem sida står du på?

Plötsligt en dag fick jag genom Guds nåd ljus. Jag hörde någon från min församling säga: "Antingen är man i anklagelsens ande eller förebedjarens. Man står antingen på Satans eller Jesus sida. Det finns inget mitt emellan."

Om Jesus står det att han sitter i himlen och ber för oss att vi ska lyckas. (Rom 8:34) Han älskar oss och hans ord för oss är fulla av hopp och tro.

I motsats till Satan, vars mål är att stjäla, döda och förstöra. Han anklagar människorna dag och natt. (Upp 12:10) Först får han allt i världen att se så stort ut, särskilt det vi inte har, och sedan stjäl han vår tro på Gud och sår tvivel. Han anklagar oss för de synder som vi har begått trots att vi redan har fått förlåtelse för dem. Han är en mästare i att så kritiska och anklagande tankar mot andra. Om vi ger dessa tankar rum, ser vi alltid felen hos andra och aldrig våra egna fel.

Jag har ett val. Antingen kan jag lyssna på Jesus. Han som ger tro, hopp och kärlek, som ber för mig och människorna i min omgivning och som älskar alla. Eller så kan jag lyssna på Satan, anklagararen, som anklagar människorna inför Gud.

Dessa ord väckte mig. Jag insåg att jag hade anklagelsens ande. Jag lyssnade på Satan, utan att själv märka det. Hela denna tid hade han plågat mig med negativa tankar. Det var orsaken till mitt missnöje och mina mörka tankar.

Aldrig igen!

Den dagen fylldes jag av ett hat mot djävulens knep, mot alla tankar som var mot Gud. Jag förklarade krig mot Satan och bestämde mig för att alltid befinna mig på Jesus sida.

När jag frestades till negativa tankar, ropade jag till Jesus: "Ge mig nya tankar! Fyll mig med en vilja att göra det goda. Hjälp mig att var a tacksam!" Jag bad även mina vänner att de skulle be för mig, så att jag med Jesus hjälp skulle få makt över anklagaren. Jesus besegrade anklagaren, även i mitt liv!

Tro på Guds kärlek till mig fyllde mitt hjärta. Mörkret försvann och ljus sken in.

Använd svärdet!

I dag kämpar jag en medveten kamp i mina tankar för att säga "Nej!" till Satan.

"Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er." Jak 4:7. Jag ber Gud om hjälp, så att jag ser när anklagaren kommer. Jag kastar ut honom med Guds ord. Jag väljer att tro på hans Ord!

Detta är några av mina "vapen":

"[…] och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus." 1 Tess 5:18.

"Gläd er alltid i Herren.  Än en gång vill jag säga: gläd er." Fil 4:4.

"Ha din glädje i Herren, han skall ge dig vad ditt hjärta begär." Ps 37:4.

"Herren är min herde, mig skall intet fattas." Ps 23:1.

När jag frestas att döma andra, hjälper dessa ord mig:

"Döm inte, så blir ni inte dömda." Matt 7:1. eller "Ge akt på dig själv och på din undervisning" 1 Tim 4:16. "Du skall älska din nästa som dig själv." Mark 12:31.

Se bortom ens egna "problem"

I denna kamp har jag lärt mig att vara tacksam för Guds plan för mitt liv, och jag upplever att Gud kan göra under i mitt tankeliv! De negativa tankarna försvinner och jag får idéer på hur jag kan välsigna andra runt mig. Jag kan använda mina talanger i mina omständigheter till att välsigna andra, be för dem, tala positivt om dem, uppmuntra andra, osv.

Gud hjälper mig varje dag. Han ger mig idéer och visar mig vad jag kan bli bättre på. Han älskar mig. Det ger mig en inre vila och djup frid som ingen kan ta ifrån mig.

Det är inte mina omständigheter eller känslor som är viktiga, utan att tro på Gud och lyda honom och det börjar i mitt tankeliv.

Dessa upplevelser har motiverat mig att fortsätta trons goda kamp. Jag vill vara en som ber för andra och som förblir i Jesu ande och står emot anklagarens ande, varje dag i hela mitt liv!

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.