Vad säger Bibeln om Satan

Vad säger Bibeln om Satan

Vad säger Bibeln egentligen om Satan?

Satan är en fruktansvärd skapelse. Han är frånstötande att se på med sina horn, svans, högaffel osv. Detta är bilden av Satan som vi känner bäst. Om vi däremot ser vad Bibeln säger om honom, så ser vi hur felaktig denna bild verkligen är.

Detta är faktiskt en mycket farlig feltolkning. I Hesekiel 28:12-19 ser vi den sanna bilden av Satan. “Du var en mönsterbild av fullkomlighet, full av visdom och fullkomlig i skönhet… Du var en smord, beskyddande kerub och jag hade satt dig på Guds heliga berg. … Du var fullkomlig på alla dina vägar från den dag då du skapades…”

Detta liknar överhuvudtaget inte den typiska bilden av Satan som så måna människor har. Han var faktiskt en smord kerub. Han var satt i himlen, ett väsen av högsta rang och i upphöjd ställning. Skapad av Gud, fullkomlig i skönhet.

Satans fall

Men Satan vände blicken bort från sin Skapare och började beundra skapelsen; sig själv. “Du fördärvade din visdom på grund av din prakt” (Hes 28:17) Han blev stolt och upphöjde sig själv och ville härska. Han ville ta Guds plats och viskade lögner tills han fick en tredjedel av himlens härskaror på sin sida.

“Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son! Hur har du inte blivit fälld till jorden, du som slog ner folken till marken! Du sade i ditt hjärta: ‘Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron. Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr. Jag skall stiga upp över molnens höjder, jag skall göra mig lik den Högste.'” (Jes 14:12-15)

Problemet började med detta ”jag vill”. Satan vände sig bort från Guds röst och började söka sin egen vilja. Att sätta en annan vilja över Guds vilja är samma sak som att säga att Guds vilja inte är fullkomlig. Synden började då Satan sa ”Jag vill”. Gud kallar sig själv vid namnet är och säger ”JAG ÄR”. (2 Mos 3:14). Han ger inte detta namn till någon annan. Den som vill vara något i sig själv står därför i konflikt med Gud och kastas ut.

“Och det blev strid i himlen: Mikael och hans änglar stred mot draken. Och draken och hans änglar stred, men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. Och den store draken, den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom.” (Upp 12:7-9).

Satan som denna världens furste

Så kastades Satan ut från himlen och nu ska inte Guds absoluta godhet, vishet och kärlek ifrågasättas. Det ska bevisas att Guds vilja är den enda goda och fullkomliga. Därför fick Satan härska på denna jord och hans mål är att bli denne världens gud. Jorden ligger inte under direkt kontroll av Gud, utan av Satan som har fått praktiskt sett fria händer att göra som han vill. Jesus kallar Satan ”denna världens furste”. (Joh 12:31). Aposteln Paulus kallar honom ”denna världens gud”. (2 Kor 4:4) Detta är Guds plan för att fullständigt bevisa syndens falskhet och bedrägeri. Det måste bevisas att Satans sätt endast leder till förstörelse och död och tysta alla tvivel.

Satan använder deras egen stolthet för att få dem att vara upptagna av sig själva och sin storhet.

Största delen av världen är inte medveten om att de ”ligger i det onda”. (1 Joh 5:19) Satan använder deras egen stolthet för att få dem att vara upptagna av sig själva och sin storhet och detta påverkar alla aspekter av mänskligheten. Hans mål är att människorna ska vara så säkra på sina mänskliga förmågor att det utesluter behovet för Gud. Han är inte intresserad av att göra världen ond, bara av att få alla under hans makt. Han viskar fortfarande sina lögner i varje öra och sår övermod och tvivel precis som han gjorde medan han var i himlen.

Satans motståndare

Trots detta sträcker Gud ut sin hand och hindrar Satan från att utföra sina planer helt och hållet. Han sände Jesus för att öppna en ny väg för människorna att följa. Över hela jorden finns människor som har gett upp sin egen vilja för att följa sin Frälsare och som tror på Guds fullkomliga vilja. Tillsammans formar dessa trofasta själar Guds församling. Denna grupp är taggen i Satans öga. Han arbetar för att så tvivel, stolthet, splittring eller vad som helst bara för att vända människornas hjärta från Gud.

“Var nyktra och vakna. Er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka.” (1 Pet 5:8). Han söker deperat och vill ha full kontroll över denna jord och han angriper där han kan för att realisera sin plan, men för alla dem med ett hjärta för Gud är det möjligt att stå emot djävulen.

”Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. … Ta därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och stå upprätt när ni fullgjort allt.” (Ef 6:10-17)

Dessa är de som genom sin trofasthet visar att Guds väg är fullkomlig

På grund av denna kraft som finns tillgänglig finns det människor över hela världen som står emot Satans bedrägeri, som segrar över synden och skiner som ett ljus i denna mörka onda värld. Dessa är de som genom sin trofasthet visar att Guds väg är fullkomlig, medan resten av mänskligheten bevisar att Satans väg, detta stolta ”Jag vill”, bara leder till fördärv. När denna jord är borta, är det Guds vilja som består för all evighet. Satan, den största förföraren, kastas till slut i eldsjön för evigt. (Upp 20:10)

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.