Därför är det absolut värt det att kämpa mot synden

Därför är det absolut värt det att kämpa mot synden

Jag har upplevt att kampen mot synd är väldigt verklig och seger väldigt uppnåelig!

Att kämpa mot synden i sitt dagliga liv. Jag tror inte att detta tema hade varit särskilt populärt att ta upp med folk jag möter.

"Synd" är inte en modern term. Trots det måste vi alla erkänna att synd, eller ondska, motsatsen till godhet, skapar kaos i vår värld och påverkar livet till i stort sett alla människor. Och att i stort sett alla människor har en känsla för vad som är gott och vad som är ont. Vem skulle inte hålla med om att det borde finnas mindre ondska i världen och mer godhet? Mindre ondska i allas liv och mer godhet?

Faktum är att vi alla är födda med "synd i köttet," ofta omnämnd som "syndig natur". Detta är tendensen att synda som vi alla märker när vi till exempel frestas till att göra något mot Guds vilja. Risken för att synden skadar, inte bara ens eget liv, utan även andras liv, genom ens handlingar är närvarande hos alla människor, eftersom vi alla är födda med samma kött. Möjligheten att kämpa mot synden och stå emot dessa tendenser är emellertid också närvarande för alla människor!

Ett villigt hjärta

Ända sedan jag var barn har jag haft möjligheten att tro att det är möjligt att segra över synden i mitt eget liv, eftersom jag har vuxit upp under evangeliet i den kristna församlingen som jag tillhör och personligen kände människor som levde ett liv fyllt av goda frukter.

Trots det har inte seger över synd varit något som kommit automatiskt. Som barn var jag ofta smärtsamt medveten om detta faktum när jag gjorde något som tyngde mitt samvete.  Denna börda var tung för mig, eftersom jag faktiskt ville leva ett gott liv. Steg för steg började jag kämpa mot synden.

Jag började genom att helt enkelt vara villigtill att sluta göra sådant som efteråt tyngde mitt samvete. Jag minns tydligt hur det att sluta ljuga kändes som ett oöverstigligt berg för mig. Det var så svårt för mig att erkänna mina fel och "tappa ansiktet", eller att sluta bråka med min familj, bara för att jag hade så svårt att erkänna att jag inte alltid hade rätt! Jag insåg att denna tendens låg djup inne i min natur, och det att vilja gå mot min naturliga tendens var ett avgörande steg i processen att övervinna det.

Det är Gud som verkar i oss både till att vilja och att göra står det i Fil 2:13. Om han nu hade gett mig önskan om att sluta ljuga, så skulle han även ge mig kraften jag behövde för att göra det. Detta kunde jag tro på!

Seger över synd: En process

Jag kämpade och kämpade mot lögnen. Segern kom inte på första försöket, och jag föll otaliga gånger. Jag upplevde många misslyckanden som lämnade en bitter eftersmak på tungan. Efter varje fall växte emellertid beslutsamheten i mitt hjärta. Jag insåg även att jag behövde ett större intresse för vad Gud sa i sitt ord, och fästa tankarna vid det så att jag vid nästa möjlighet kunde vara ännu mer på vakt.

Steg för steg lyckades jag med hjälp av den helige Ande! Jag klarade av att besegra stridighetens ande. I situationer där jag vanligtvis inte hade kunnat stå emot att diskutera, klarade jag av att förbli tyst, orubblig och glad. Jag minns inte hur gammal jag var när jag till slut uppnådde seger på detta område, men jag minns tydligt att det var ett avgörande steg som gav mig tro till att gå vidare. Jag kände en obeskrivlig glädje och jag minns att jag tänkte att jag nu hade en del av "det rike som inte kan skaka" som det står i Hebr 12:28.

Nya djup

En sådan erfarenhet i min ungdom gjorde att min önskan att kämpa endast ökade. Jag upptäcker fortfarande nya djup i denna kamp mot synden, men det gör livet spännande! Även om jag har seger över att ljuga, upptäcker jag fortfarande att det finns en hel värld av dolda tendenser till att ljuga i mig. Gud visar mig mer och mer av synden i mitt kött. Ta till exempel det att vilja att andra ska tänka bättre om mig än vad som är sant, eller att berätta en historia på olika sätt beroende på vem som hör den för att göra ett bättre intryck. Allt detta är en del av "lögnens familj" och när jag ser dessa tendenser tar jag upp en ny kamp mot lögnen.

En kamp kostar oundvikligen något, och det är vanligtvis inte svårt för fienden, Satan, lögnens fader som Bibeln kallar honom, att få oss att tro att det är omöjligt att segra när det i verkligheten faktiskt är fullt möjligt! Vi har exemplet av Jesus som frestades i allt, utan att synda. Han vet vad vi går igenom och hjälper oss när vi ber. (Hebr 4:15-16) Gud har vapen att ge oss i kampen mot synden, som vi kan läsa om i Ef 6:13-17. Han ger oss den helige Ande. Vi kan kämpa och vara helt säkra på att vi kommer att segra! Det har jag upplevt så många gånger själv. Jag har kämpat och övervunnit tvivel, elakhet, hämndlust, motvilja och hyckleri!

Resultatet av kampen mot synden

När jag ser tillbaka inser jag hur dessa synder har förstört mitt liv. Att bli fri från synden steg för steg ger mig en lycka och djup frid som inte är av denna värld. (Joh 14:27) Jag har ett rike i mig som inte kan skaka. Jag blir mer och mer en person som gör gott för de andra i min omgivning. En som kan ge något från himlen.

Att delta i denna kampen mot synden gör mitt liv så mycket enklare att leva. Jag ser inte en massa problem med de andra när det gäller mitt förhållande till min familj eller till vem som helst i min närhet. Först och främst ser jag tendensen att synda inom mig som jag måste besegra. Jag får smaka mer och mer av friheten i att inte synda. (Joh 8:34-36) Evangeliet gör livet så mycket lättare och vackrare!

Ett liv i kamp mot synden är inte uttröttande med Gud vid min sida. Det är ett liv som gör mig rik och ger mig en skatt av evigt värde.

Skriften är hämtad från Svenska Folkbibeln. Copyright © 1998 av Stiftelsen Svenska Folkbibeln och Stiftelsen Biblicum. Används med tillstånd.